Wzorce Projektowe ang. Design Patterns, są to uporządkowane i sprawdzone w praktyce rozwiązania często spotykanych problemów programistycznych. Ich implementacja nie tylko rozwiązuje napotkany problem ale również ułatwia komunikację w zespole oraz szybsze zrozumienie kodu przez innych programistów.
Wzorzec projektowy Fabryka ang. Factory, enkapsuluje tworzenie obiektów. Oddelegowuje tworzenie obiektów do innych klas. Jednym ze sposobów implementacji wzorca Fabryka, jest „metoda fabrykująca”.
Implementacja z użyciem metody fabrykującej opiera się na następujących elementach. Klasa abstrakcyjna „Factory”, z abstrakcyjną metodą publiczną, zwracającą obiekt typu „Klasa”, do której implementowana jest Fabryka. Kolejnym elementem jest „KlasaFactory”, w której to znajduje się metoda zwracająca obiekt klasy1 lub obiekt klasy2 o typie „Klasa”. „KlasaFactory” wykorzystuje „enum”, do określenia jaki typ obiektu chcemy stworzyć z wykorzystaniem metody „createKlasa” w „KlasaFactory”.

Wykorzystanie wzorca projektowego Factory, zmniejsza prawdopodobieństwo popełniania błędów podczas wielokrotnym tworzeniu obiektów o określonych parametrach.