Singleton (Design Pattern)

Wzorce Projektowe ang. Design Patterns, są to uporządkowane i sprawdzone w praktyce rozwiązania często spotykanych problemów programistycznych. Ich implementacja nie tylko rozwiązuje napotkany problem ale również ułatwia komunikację w zespole oraz szybsze zrozumienie kodu przez innych programistów.

Wzorzec projektowy Singleton wykorzystywany jest w sytuacjach gdy chcemy utworzyć jeden obiekt z klasy. Implementacja Singletona powoduje, że nie można utworzyć z klasy więcej niż jednego obiektu. Wszystkie kolejne instancje będą odniesieniem do pierwszego. Wzorce projektowe takie jak Factory, Builder często implementowane są przy użyciu Singletona.

Implementacja wzorca projektowego Singleton

Singleton składa się z trzech elementów. Pierwszy to prywatne, statyczne pole instance, zwracający typ klasy w której jest implementowany. Drugim elementem jest prywatny konstruktor. Trzecią częścią jest metoda getInstance, która zwraca nam instance.

Utworzenie obiektu polega na wywołaniu metody getInstance. Każde kolejne „utworzenie obiektu” jest odniesieniem do tego pierwszego. Za każdym razem zwracamy ten sam obiekt.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *